Over mij…

Het plezier en de voldoening die het me geeft om te werken met klei heb ik altijd al gekend en gaat terug tot mijn kindertijd. Het was dan ook vanzelfsprekend dat ik – gelijktijdig met mijn hogere studies grafiek – keramiek en schilderkunst ging studeren aan de academie.

Maar niet enkel het werken met klei is mijn passie, ook het delen van mijn expertise. Zo geef ik al meer dan 25 jaar les aan de academie van Ronse, o.a. de ateliers keramiek, tekenen, project en schilderen.

Daarnaast concentreer ik mij op mijn eigen creaties. Meestal werk ik met vlas- en gietporselein omdat deze materialen mij toelaten om op verschillende tijdstippen te kunnen werken zonder mij al teveel te moeten bekommeren om het droogproces. Deze kleisoorten kunnen in verschillende stadia opgebouwd worden, dus nat-op-droog, nat-op-nat, droog-op-droog...


Haeckel_Cirripedia.jpg

Wat me inspireert…

Mijn thema’s zijn veelal geïnspireerd op micro-macro-organismen maar ook maatschappelijke onderwerpen sijpelen er in door – zoals de klimaatopwarming – en dit alles overgoten met een vleugje fantasie. Ik combineer dus een geabstraheerde verwijzing naar de natuur, ook op microscopisch niveau, naar geologische systemen met patronen van groei, verval, degradatie, erosie… De invloed van de door de mens gemaakte structuren en materialen in relatie tot de natuurlijke groeipatronen tonen zich als een geheel. Andere werken brengen een denkbeeldige hybride van micro/macro organismen tot leven met geologische en biologische fauna en flora van land en zee.

Veel inspiratie haal ik ook uit oude wetenschappelijke illustraties of foto’s, zoals Kunstformen der Natur van Ernst Haeckel of de foto’s van Karl Blossfeldt. Maar ook afbeeldingen van allerlei microscopische organismen of ritmische texturen en patronen uit mijn directe omgeving kunnen mij inspireren.

Aardig wat werken zijn op een keramiek porseleinen sokkel geplaatst en worden op deze manier verheven en van hun aardse karakter ontdaan. De natuurlijke vormen zijn in juxtapositie t.o.v. architecturale geometrische vormen. Sommige werken kunnen zowel als wandsculptuur als op een sokkel geplaatst worden. Ook de keramieksokkels en de sculpturen zijn onderling verwisselbaar zodat ze opnieuw een ander gedaante kunnen aannemen.


En hoe ik het maak…

De porseleinen objecten zijn opgebouwd met de hand en met het gebruik van steunmallen. De losse onderdelen worden apart gemaakt om later geassembleerd te worden met slib aan de hoofdvorm. Ze zijn meestal wit van kleur zonder gebruik te maken van een gekleurde glazuurlaag. Daardoor wordt het reliëf en de vorm extra benadrukt en kan de toeschouwer er zijn eigen invulling aan geven. Sommige zijn gekleurd met onderglazuren en afgewerkt met een dunne laag transparant glazuur.

De werken worden biscuitgemakken op 1000 °C en de tweede keer op 1220 °C of 1260 °C in steunmallen.